Dag 51 Laem Sing

5 december 2023 - Pak Nam Laem Sing, Thailand

De taxi brengt me om 6 uur naar de Ferry. De heuvels zijn van de buitencategorie. De steilheid van de Keutenberg maar dan 250 hoogtemeters. Komoot zegt 20%. Ik heb het opgezocht want Wies noemde me een valsspeler. Ik wil even benadrukken: 20%.

Om 7 uur verlaat ik de Ferry en begin ik in de tegenovergestelde route te fietsen als enkele dagen geleden. Terug dus. Tegen de middag begint het ongemerkt bewolkt te worden en neemt de ergste hitte af. Ik moet dan nog een uurtje naar Laem Sing aan de golf van Thailand. 200 Km verwijderd van mijn eindbestemming per fiets. De route loopt door grote plantages en ik vraag me af waarom dit niet kan in het arme Laos of Cambodja. Na 75 km ben ik op de eindbestemming, de hele morgen met spierpijn wat ik gisteren niet had.

De route gaat op het einde door Mangrove bossen en een stukje over een brug waarvandaan ik viskwekerijen zie.

971600A4-55FD-4B60-B601-36C76ED5FF5D4D6242ED-1047-4633-83D9-F14ADE9960F3

Onderweg spreekt een Thaise vrouw me aan uit New York die hier op vakantie is. Zij heeft een neefje die bij ASML in Eindhoven werkt. Veldhoven weten ze echt niet te liggen. Op Gen Hei ook niet maar eigenlijk woon ik daar niet meer.

Met de fiets en zeker alleen maak ik snel contacten. Ik fiets alleen maar niet eenzaam.

Op aanraden van Louis, een tenniscollega, ga ik naar een Thaise masseuse. Ik maak via het hotel een afspraak. Het duurt 2 uur als ik het goed moet doen zegt ze. Ik ga akkoord. Elk spiertje wordt gekneed tot aan de pijngrens. Op een moment staat ze op mijn hamstring spieren met haar ene voet en met de andere op mijn kuitspieren. Op internet de anatomie bekeken van de beenspieren maar die spieren die daar vernoemd zijn heb ik niet allemaal. Ik had vanmorgen na 3 dagen fietspauze, enorme stijve spieren. Eens afwachten hoe het morgen gaat.

Het is moeilijk om een gerecht uit te zoeken. Ik vraag Google Translate maar het blijft een puzzel. Ik waag het erop en kies Tom Kha Ka. Het is een scherpe kippensoep en smaakt overdreven sterk naar citroen. Ik mag het niet slurpen en de lippen mogen ook niet in aanraking komen met deze soep. Deze soep wordt nog net niet verbannen. Toch laat ik maar een bodem staan. Daarna lekker krokant varkensvlees, zoiets als babi pangang maar dan zonder saus en als toetje Tako Yaki, een halfzoet balletje inktvis maar door de toevoegingen proef je weinig van de inktvis.

Even ontdekken wat de pot hier schaft. Het is een kwestie van overleven, niet omdat ik zo’n culinaire ontdekker ben.