Dag 2 17 okt

17 oktober 2023 - Sa Pa, Vietnam

Vanaf mijn hotel kijk ik tegen de hoogste berg van Vietnam. De top verdwijnt in de wolken evenals de kabelbaan waar de toeristen plaats genomen hebben en die straks zullen gaan genieten van de bovenkant van de wolken en dus geen rijstveld hier beneden zien. Achter deze berg ga ik overmorgen richting het zuiden met soms te hevige steigingspercentages. Het wordt hard werken maar de temperatuur zal voorlopig niet ver boven de 20 graden komen.

Ik worstel nog met het tijdverschil en om 6 uur fiets ik richting een uitkijkpunt aan de rand van Sa Pa maar de zon is nog niet aanwezig en ik mis wat de foto van de week zou moeten worden. Na het ontbijt ga ik met een gids hiken, die me beloofd de mooiste plekjes te laten zien gedurende een hike van 17 km. De zon heeft de wolken inmiddels verdreven en de uitzichten zijn mooi maar niet spectaculair. Mijn shirt wordt wel spectaculair nat. Ik hike aan de verkeerde kant van de berg om de mooie rijstvelden te zien. Lokale bromfietsers gebruiken deze steile en modderige weg door de rimboe ook.

079AE4F3-8576-476E-9CAE-3544BAAF5733

De varkens eten het groene gras wat omringd wordt met plastic afval.

D83AF4D7-184F-4B35-9389-E53CE35B1FA5

We lopen langs een kleine theeplantage

0C3C5277-9F87-4C6D-BDB7-3104870FD9A3

en even verder langs een marihuana veldje.

7604D7F4-0A48-467B-863C-E1F4A17ECB4F

De plant wordt gebruikt om kleding te maken. Dat is legaal, roken niet. Spitsvondig argument lijkt me.

Er worden ook bloemen gekweekt

B7C79672-D9E1-45A9-8ACD-F72453B4C3A8AB8B03CF-93B7-4AF0-8843-231DF9284AC1

maar de telers willen, en kunnen waarschijnlijk geen Engels met me praten. Toch krijg ik nog een mooi kiekje van de rijstvelden,

0ACD783A-7017-475E-B9BC-37C0BD7FD0DCEAEBFCC8-DCD8-48A1-9156-DCDE9DF4C21603104FD3-9B5A-4F43-8C1A-0FEE2760453A

maar het is niet wat in de reisfolder staat.

In deze streek woont de Black Hmong, een minderheidsgroep, in kledingdracht.

CC971902-AB02-41C1-9681-D6DAA90C15BF

We gaan lunchen en daarna wordt ik met de scooter bergop naar Sa Pa gebracht.

3E054E08-E97C-473A-913C-9C4674470934

Bekaf stort ik me op bed. De Power Nap krijg ik niet te pakken en besluit de stad te verkennen met de fiets. Ik krijg overal voorrang in mijn groengele jasje. Het verkeer ziet er hektisch uit maar Vietnamesen hebben twee paar ogen lijkt het. Het gaat heel gemoedelijk en alles maar dan ook alles wordt met de bromfiets vervoerd. Peuters staan tussen de benen van mama, 3 jarige achterop en daarachter een ouder kind. Helm? Wat is dat.

Behalve taxi’s rijden er nauwelijks auto’s. Fietsers zijn helemaal zeldzaam. Je ziet de mensen verwondert kijken als ze me inhalen, wat die gek hier doet. Bij mijn hotel krijgt de fiets behoorlijk aandacht. Iemand zei dat de fiets een waarde had van 6 bromfietsen en ik zat niet eens op de fiets. Terwijl ik nog steeds meer dan twee miljoen op mijn buik draag. Ik heb niets gezegd.

Net als de toeristen in de kabelbaan heb ik vandaag geen rijstveld van betekenis gezien.

Ik ga eten en bestel aardappelsoep, biefstuk en natuurlijk een goudgeel drankje met schuim. De ober komt terug en zegt dat er geen biefstuk is en geen aardappelsoep. Dan bestel ik pompoenensoep en gebakken nudels maar de ober komt weer terug. Geen pompoenensoep. Dus uiteindelijk geen soep. De gebakken nudels met gehakt is lekker

FC9434CB-7EFD-4040-9134-2AD599756BAFBD5F23E9-6EF6-4882-A515-A21536974043

en de soep mis ik achteraf niet. Overigens is de koffie hier erg lekker maar er zijn ‘s avonds prioriteiten.

1. Hein:
    17 oktober 2023
    Geweldig Ton,het begint nu echt.prachtige foto's
    En een mooi verhaal. Groetjes Hein.
  2. Louis Cordewener:
    Goed bezig Ton!
  3. Mia Litjens:
    17 oktober 2023
    Mooi begin Ton, ik vind de foto's best spectaculair te noemen. Reisfolders zijn er alleen om te lokken. De werkelijkheid is toch altijd net anders.
    groetjes Mia
  4. May en Corry Derks:
    17 oktober 2023
    Zo'n heel andere cultuur! Het ziet er al veelbelovend uit! Nog veel reisplezier.
  5. Geke en Wim:
    17 oktober 2023
    Hiervoor ben je gekomen. Andere delen van deze planeet zien met een voor ons onbekende natuur en cultuur. Echt leuk om er midden in te staan. En... ook voor ons leuk te lezen.
    Groetjes
  6. Anneke:
    17 oktober 2023
    Wat een geweldig begin , zowel je eerste dag als het verhaal dat je ervan gemaakt hebt. Foto's erg mooi. Ben benieuwd naar het vervolg.
    Groetjes
  7. Marga en Kees Hagenaars:
    18 oktober 2023
    Prachtig geschreven, Ton. En mooie foto's.
    Zo zien wij wat jij ziet, en zo reizen we eigenlijk een beetje mee.
    En we hoeven er niet eens voor te trappen! (-:

Groeten,
    Marga en Kees