Dag 24 Thakhek

8 november 2023 - Thakhek, Laos

Iets na 6 uur zit ik te wachten op mijn pannenkoek gevuld met banaan. De koffie staat al te dampen  en smaakt met gecondenseerde melk al een stuk beter dan gisteren.

Zoals geschreven zit ik aan een stuwmeer. Ik fiets 300 m naar beneden en geniet van het dal.

Weng naar beneden richting centrale

Onder staat de energiecentrale. Wat vermogen betreft is het geen kleintje.

Energiecentrale

De volgende 70 km is het helemaal vlak en aan weerszijden bergen. Op een enkel gat na is de weg spiegelglad. Het vrachtwagenverkeer zwelt aan zodra ik een splitsing passeer. Het is verkeer uit Vietnam 🇻🇳 wat net een grensovergang gepasseerd is. De toeristen op de scooter kom ik tegenmoet. Ze maken een 2 of 3 daagse tocht. Gedeeltelijk waar ik gefietst heb.

1DF9326E-4BE8-4103-911F-98BE494BD00EADF1BC8C-10ED-45AD-8FD7-2ACAD62172ECCB48B2FC-C085-4ADF-8C5B-4061B0B5342792419DAB-3A62-405E-A479-4F029D82DD159D37F220-F0AD-47AD-A22A-EA4417A9F806

Om 11.15 sta ik al voor het Mekong Hotel met aan de andere kant van de rivier het ‘steenrijke’ Thailand. Als je de foto vergroot, ligt onder de M van Mekong mijn fietskleding te drogen.

Mekong Hotel Takhek

Middags ga ik naar een museum over niet geëxplodeerde bommen die nog steeds gevonden worden in Laos, 50 jaar na de oorlog. Amerika wilde de Ho CHI Minh bevoorradings wegen vernietigen. Amerika, Noorwegen en Groot Brittannië vormen de teams die het opruimen. De VN speelt ook een rol.

Maar het opruimen schiet niet hard op. Ik kan me geen voorstelling maken van 80 miljoen cluster bommen.  Eveneens kan ik me niet voorstellen dat het doel is om ze allemaal te vinden. Ook in de buurt van Yper België worden nog steeds explosieven gevonden uit de eerste WO.

Het volgende plaatje laat zien waar de bommen gevallen zijn

3CF891D3-B8FA-4116-9E19-EA4F3B8AAD6C

Het is voor mij duidelijk dat ik niet in bossen moet gaan lopen. Overigens fiets ik in het zuid-westen van noord naar zuid.

Nu nog een paar foto’s van een tempel naast het hotel

0548FE9B-6417-4B4F-A34A-B42FB746493D45DD0612-1FDA-4973-9AFF-84C1A5E734E10B0D07DC-62FC-4BA2-9A0B-57765FA92F29

Ik eet zalm in een chique restaurant aan de oever van de Mekong.

MekongZalm

1. Louis Cordewener:
    Hallo Ton.
    Goed dat je je iets lekkers vind.
    Kijk een s in Thailand of je een tennishotel vindt voor een trainingsstage voor ons in het voorjaar 🎾😉💪 groetjes Louis.
  2. Marga en Kees Hagenaars:
    8 november 2023
    De voorbije dagen zien we dat je nu door een ander landschap rijdt, maar niet minder mooi.
    En gelukkig zijn de broodnodige calorien nog lekker ook.

Groeten vanuit Otterlo, Marga en Kees
  3. Geke en Wim:
    8 november 2023
    Allemaal mooie fotos en een meevaller vwb te fietsen hoogteverschillen.
    Ja ongelooflijk hoeveel bommen er nog liggen.
  4. Anneke:
    8 november 2023
    Link, al die niet ontplofte bommen.
    Lekker maaltje dat je kon eten. Zal gesmaakt hebben. Weer hele mooie plaatjes. Mooi landschap waar je doorheen fietst. Zeker als je door het dal rijdt.
    Groetjes, Anneke en Frans
  5. Nelly verbeek:
    8 november 2023
    Prachtig, die eerste foto lijkt wel een schilderij