Dag 37 Don Det 4000 eilanden

21 november 2023 - Don Det, Laos

Het wordt een rit van meer dan 100 km en vertrekken om 6 uur. De zon is net boven de horizon. Het petje komt onder mijn helm uit en beschermd me tegen het felle licht recht van voren.

Na 7 Km zijn we al bij de Mekong en geduldig wachten we op onze verlossing die over het water moet komen. We vragen aan enkele vissers of de Ferry hier komt. Ja en spoedig zitten we op de wankele boot. We nemen de kapitein ook mee maar eigenlijk is er geen plaats voor.

05B5C410-7810-43CC-BAD0-0743103F4C9A

De rekening is €2 ieder maar dan heb je ook wat. De Mekong is breed en stroomt snel. Even later begint de fietstocht over de Noord-Zuid verbindingsweg. Het Zwitsers en Frans echtpaar hebben toevallig in hetzelfde hotel geslapen. Om 9 uur halen wij ze in en gaan met z’n zessen verder.

Ton Enrico Emanuel Estelle en Ulrike9AEE3301-E3DF-4973-9AA3-1D73A3B9DFCE

Er zijn weer rijstvelden. Ik heb er al velen gezien maar het blijft de aandacht trekken.

CAEC2C99-61B8-4B47-91A2-92F6FDFBCD62

Op de markt kopen we wat fruit. Op de foto zie je Kaki, Longen, Dongkong, Sapote. De namen weet Estelle. Ik ken de rode drakenvrucht en de mango. Als ik elke dag één nieuwe naam leer ben ik aan het einde van deze reis groenteboer.

0AA6CE95-6AA6-4D66-AB89-E063B1E6B713

We komen aan bij de steiger om naar Don Det te varen, een van de 4000 eilanden en omringd door watervallen.

BC73EE1C-9314-425C-9972-832F3F0EE0E0DBB4BEBC-2F89-4EA5-92C3-A2736BC22B9DFerry naar Don Det

De wegen zijn niet gemaakt voor auto’s. Bij tegenkomende bromfietsers moet je al opletten. Het ene guesthouse na het andere liggen langs de Mekong.

Johnnie en ik slapen in een guesthouse met een Duitse eigenaar. En dat betekent dat ze hier schnitzel op de kaart hebben. Ik kies een baguette met kaas en schijfjes vlees. De baguette is tijdens de Franse overheersing ingevoerd en niet meer verdwenen in Laos en Vietnam.

Er is een mooi terras bij ons guesthouse en ik kijk uit over een van de vele zijtakken van de Mekong die hier om al die eilanden stroomt.

B20AED8C-1C56-4A39-A9D3-BF59A6A367F7

1. Anneke:
    21 november 2023
    Prachtige foto van het Delta. Bofkont !!
  2. Marga en Kees Hagenaars:
    21 november 2023
    Dat zijn weer mannelijk afstanden, Ton.
    Gelukkig blijft wat je ziet en meemaakt de moeite meer dan waard.!

Groetjes en veel succes,
    Marga en Kees Hagenaars