Dag 49 Ko Chang rustdag

4 december 2023 - Ko Chang, Thailand

Ik ga het eiland verkennen. Er zijn enkele steile stukjes op het eiland langs het water.

1C04DE58-A39A-4EF0-879D-FF1DA85B7CEC2453B65C-09A0-4322-8A2B-5847E808E71D

Dus een bromfiets is geen verkeerde keuze. Ik kom langs een duikcentrum.

ABF8F7B9-CD7E-4658-9F76-077457F4726F

De kosten voor een dag duiken zijn ongeveer €100. Dan wordt je met een boot naar een wrak gebracht en als tweede duikplaats naar een koraalrif.Thuis heb ik een duikbril met geslepen glazen maar die heb ik niet hier. Ik ben bang dat ik zonder bril niet veel zie. Bovendien kan ik de dieptemeter niet aflezen. Ik besluit om te gaan snorkelen en dat valt tegen. Teveel zand in het water en dus slecht zicht.

De eigenaresse is een Française en spreekt wonderlijk goed Engels. Ik vraag of de duikinstructeur haar man is. Nee, maar ze is wel een beetje verliefd op hem zegt ze spontaan. ‘Weet hij dat ook’ vraag ik. Het flopt er een beetje uit. ‘ik denk het niet’ zegt ze dan waarop ik zeg dat haar geheimpje voor hem ook onzichtbaar is. ‘Ik heb meer geheimen’ zegt ze. Één daarvan kun je vanavond oplossen zeg ik als ‘ervaren’ relatietherapeut. ‘peut etre’, ze begint te stralen en als ik vertrek komt ze naar me toe en zegt au revoir met een brede glimlach. Ze heeft het begrepen. Werk aan de winkel mevrouw!

Ik brommer verder naar een nationaal park. Een waterval die bijna droog staat, enkele schepen die op het droge staan

541657F6-A0C1-40F9-A3D6-9084ED4FE985074886D4-D170-45E4-9BF3-C1DA4A18508553FF7A93-F7FD-47C1-B686-5FD2DAC041CF

en enkele olifanten die opgedroogd zijn.

BC177A6D-C0D5-476F-A011-997CBBF50B62

Een droge boel, samengevat. Het beeld schetst dat hier wilde olifanten leven. Eerst zien dan geloven. Het strand is in ieder geval een paradijs.

E0B2915A-C4AB-49DA-8D0B-7666A9F283FB

In het water maak ik kennis met een Canadees stel. Niet zo uitzonderlijk maar dit betreft mensen uit North West Territories, een gebied tussen Alaska en Groenland, het meest noordelijke deel van Canada   Hij is onmiskenbaar een eskimo. Inuit is een vriendelijker woord zegt hij. Zij is een Canadees met westerse ouders. Heel bijzonder om mensen te ontmoeten uit deze uithoek van de wereld. Misschien is Landgraaf dat ook wel.  Het park sluit als het donker wordt en iedereen moet eruit behalve de olifanten.

Avonds bestel ik weer een gevulde ananas zoals gisteren. Heerlijk

C5EA5928-B094-438C-A62E-A3CF58E0EC7B8D4CDAE2-5064-4358-BAE2-E5F95D39A310

1. H.J.A. Rutten:
    4 december 2023
    Mooi mooi mooi Ton, jammer dat je geen duikbril had, maar de omgeving is erg mooi. Ik wens je nog heel veel lekker eten en plezier tot de terugreis. groetjes Hennie.
  2. Anneke:
    4 december 2023
    Weer leuke ontmoetingen. Dat hebben die mensen waarschijnlijk ook tegen elkaar gezegd. "Komen we iemand tegen helemaal uit Europa, Landgraaf, waar ligt dat "
    Dat wordt dus ananas bereiden thuis. Een hele klus voor Wies. Vraag het recept maar aan de kok.
    Mooie dagen , groetjes van ons
  3. Marga en Kees Hagenaars:
    5 december 2023
    Zelfs na precies 7 weken zijn de ervaringen en ontmoetingen nieuw en interessant.
    We wensen je ook een plezierig laatste stuk van dit prachtige avontuur.

Groetjes,
    Marga en Kees Hagenaars
  4. Wies Luijten:
    10 december 2023
    Dank je voor het volgen van mijn fietsreis
  5. May en Corry Derks:
    5 december 2023
    Een heerlijke gevarieerde vakantie vol avonturen. Met speciale gerechten. Geniet nog volop van je vakantie! Groetjes uit Landhorst