Dag 6 21 okt

21 oktober 2023 - Yen Chau, Vietnam

Gisteravond heb ik een super mooi zalencentrum gezien. Ik vraag aan de receptie of ik binnen foto’s mag maken. 5 Enthousiaste medewerkers begonnen door elkaar te vertellen totdat de directrice verschijnt en ik een persoonlijke rondleiding kreeg. Dat was niet de bedoeling maar zo’n aanbod mag je niet voorbij laten gaan. Er zijn meerdere feestzalen, een restaurant en danszalen.

8701FA04-5F62-49A5-8BEC-CB0EF218605431ED325A-EC90-426F-A5A2-5C6D84AB8C20633E0FB3-A355-4DCF-8F3C-EE089429D15A0690D5B9-34E8-4C0F-9AD1-C1A8D9BFA7F5

Ze vertelt over de architect en de activiteiten die hier plaats vinden. Ik bekijk de bamboe structuur. Dit had ik in Vietnam niet verwacht.

Terug lopend naar het hotel wordt ik uitgenodigd voor een maaltijd op straat. Dat sla ik vriendelijk af maar ik drink wel een Vietnamees rijstdrankje.

CCBEFF45-CEC6-4256-B5EF-4F2506C75393

Ik ben er niet blind van geworden.

Om half zeven draaien de trappers al rond. Ik moet een stukje over de doorgaande drukke weg. Daarna sla ik af, weg van de claxonnerende bussen en trucs. De navigatie stuurt me naar de woonkamer van een huis en daarna tegen een fabriekspoort. De derde poging wordt rijkelijk beloond. Ik hoef nauwelijks te klimmen en fiets netjes tussen de bergen door over zandpaden langs rijstvelden en over gammele bruggetjes.

61ADFD70-457A-42FC-A310-A9669ECD5236

CE0B5561-C0AE-4673-AA8D-BE7EBDD172EBA4B19AC6-B6EE-4F26-9D1A-3B9D4AFC40BB5A3B5B09-CF53-41BC-B230-599292FBCC0A289AEED9-63D0-45B9-9885-B4271D304AE0

Dit is Vietnam zoals ik me het voorgesteld heb. Om half tien kom ik in een dorpje en zie een afbeelding van een panini.

1E7EEF4A-3FB9-46D3-9FAE-2CCC975765C1

Daar ga ik voor. Ik heb nog geen ontbijt gehad maar wel een fantastische morgen

Ik ga verder, het pad volgend. Soms moet ik afstappen omdat het te steil naar beneden gaat.

68F48D12-16A2-4FBD-AF2F-BE0997D8C91A

Met de fiets aan de hand schuift het voorwiel over het zand weg terwijl het achterband al aan het slippen is.  Met twee remmen doseren lukt het. Een jonge tiener komt met zijn brommer in tegenovergestelde richting de berg niet op. Ik kijk hoe hij dit op gaat lossen. Een oudere jongen verschijnt op het toneel. Hij neemt de brommer over en demonstreert het jongetje, maar waarschijnlijk ook mij, hoe het moet. Ik loop weer voorzichtig verder met mijn probleem.

Uiteindelijk ga ik de geasfalteerde weg weer volgen. De mensen zijn super vriendelijk. Of lachen ze mij uit? Ik versta er niets van. Een tiener met zijn scooter trekt me aan de hand een stukje berg op. We hebben beide plezier.

Ik heet tijdelijk Anthony. Enkele dagen geleden heette ik nog Ton maar dan zag je een gefronst voorhoofd. Ik woon ook niet in Holland. Tijdelijk woon ik in Germany, dat woord kennen ze wel.

Straks in de toeristische streken, waar ze beter Engels spreken, ga ik weer verhuizen.

1. Louis Cordewener:
    Leuke info dear Ton.

Groetjes Louis 🚴‍♂️
  2. May en Corry Derks:
    Leuk geschreven verhaaltje weer 😀
  3. Anneke:
    21 oktober 2023
    Geweldig wat een dag. Bezoeken feestzalen ,zonder feest, fietsen steil omlaag, het is ook nooit goed, het eten van een broodje gezond tot het liften met een tiener de berg omhoog. Daarnaast een mooie impressie van het landschap. Ga zo door.
    Groetjes van ons.
  4. Marga en Kees Hagenaars:
    Hoi Ton,
    de foto's laten een mooi landschap zien. En het is mooi om te lezen dat het lukt om toch wat contact te hebben met de mensen daar.
    En wat je schrijft dat ze veel lachen, kan ik me voorstellen. Ze snappen er vast niets van waarom iemand van de andere kant van de wereld naar hen komt, en dan nog gaat fietsen ook. Ze verwachten vast dat een "Duitser" toch minstens een brommer kan betalen. (-:
  5. H.J.A. Rutten:
    22 oktober 2023
    Prachtige verhalen Ton, ik geniet er elke dag van en leef een beetje met je mee.
    ga zo door !! succes groetjes Hennie.
  6. Jjrobbertz:
    22 oktober 2023
    Geweldig ton dit allemaal te lezen, de buurtjes genieten stiekem mee