Dag 29 Pakse

13 november 2023 - Pakse, Laos

Ik slaap zonder airconditioning. Heb ik thuis ook niet maar hier slaap ik direkt onder het dak waar de hete zon de hele dag opstaat en in de schaduw was het 33 graden. Gelukkig was er wel een ventilator.

Het moet niet gekker worden. De trappers draaien om 5 uur al rond. Ik ga 88 km fietsen. Ik moet het licht aanzetten terwijl de weinige bromfietsers in het donker rijden. Fietsers zie je hier geen. Sommige bromfietsers hebben een zaklantaarn op hun hoofd. Het kan ook een mijnwerkerslamp zijn. Licht van de koplamp? Ho maar.

Het gaat voorspoedig en zeker als de wind in de rug blaast.  Om 10.45 fiets ik Pakse binnen. Ik ga nog even mijn cafeïne niveau omhoog krikken. Uit gewoonte drink ik eerst een goeie slok bier maar dat sla ik over. In het hotel wel een verse mango vruchtendrank uit een bierglas.

6A61F9CE-CEF4-4576-9036-A3473A928CE3

De Lao willen hun gezicht redden en vertellen je misschien het ene terwijl ze eigenlijk willen dat je iets anders doet. Bij het hotel zie ik een aantal slippers staan. Ik vraag of ik de schoenen moet uitdoen. Nee hoeft niet terwijl ze zelf de slippers uitdoet. Nu zijn slippers hét schoeisel waar iedereen op loopt, zelfs wegwerkers op een bouwplaats of lassers in een werkplaats. Ik ga de gewoontes respecteren want het ziet er brandschoon uit en trek mijn stoffige schoenen uit.

De liftboy draagt mijn fietstassen naar een mooie kamer. Kost wel wat maar is goed voor de economie. De vorige locatie was een tegenstelling maar het hoort bij de reis en ik ben een onderdeel van dit gebeuren. Waarmee ik wil zeggen dat ik wel weet wat ik wil maar het toeval bepaalt mede hoe dat vorm krijgt.

De bovenste verdieping oftewel het panorama restaurant

340A8DEF-16C7-48BF-A2E2-9F499BDAE4BA

zit vol met toeristen met een niet Aziatisch uiterlijk.

4366DFFF-D948-4A48-9513-729163B1A906

Ik raak in gesprek met een jong koppel uit Polen/Spanje. Ze praten accentloos Engels en beide werken in Singapore. Zij in de reclamewereld en hij bij de Deutsche Bank. Midden dertigers schat ik ze. Zij hebben veel van de wereld gezien. Zelfs Egmond aan Zee is hun bekend. Als ik vertel dat wij volgend jaar naar onder anderen Navarra/Pamplona gaan om onze eerste lange fietstocht te herbeleven, noemt hij Zaragoza waar hij vandaan komt.

Bij het diner ben ik begonnen met een dessert en geëindigd en dat was niet hetzelfde toetje. Ik moet wat calorieën in me pompen.