Dag 27 Niraphone Guesthouse

11 november 2023 - Somboon, Laos

Het landschap is wat monotoon. Er is weinig verkeer, zelfs een stukje verder, op de grote Noord -Zuid verbinding blijft het aardig stil. In alle rust trap ik mijn 70 km. De weg zou volgens Google Maps slecht zijn maar niets is minder waar. Het zwarte asfalt is spiegelglad. Het wordt afgewisseld met steenslag wat wij in Europa ook kennen. Gaten zijn er niet. Om 11 uur ben ik er bijna en neem een grote eetpauze. Alhoewel ik veel koud drinkwater bij me heb, drink ik fietsend te weinig. De broodnodige cola slok ik in deze pauze in één teug leeg.

Ik heb een thermoskan op de fiets maar de allerbeste isolatie is mijn alledaagse jas waar ik een grote fles ijskoud water ingerold heb.

Toiletpapier is hier niet altijd. Vandaag zie ik het in het restaurant als servetjes op tafel staan.

83A0973E-6592-44BC-AC60-BECA8BF2630B

Je billen afpoetsen gebeurt hier met een doucheslang wat in de buurt van de pot hangt. Zeer hygiënisch. Je zou naar het toilet gaan ook al hoef je niet. Dat is in Laos en Vietnam overal. Het douchen gebeurt ook niet in een douchebak met scherm. De douche is een integraal gedeelte van het toilet en wasbak en bestaat uit een slang met sproeier, dat is het. Alles wordt nat met bijkomend voordeel dat de pot niet schoongemaakt hoeft te worden. Zelfs de deur moet je dicht maken anders spettert de shampoo in de slaapkamer.

Onderweg zie ik dat de geiten hier netjes opgevoed zijn

3E1DA9F0-AFD7-4DF3-A9F1-930205B0A8CA

Avonds lekker gegeten. Iets wat ik hier vaker heb gezien maar nooit gedurfd. Geslaagd.

E36F33E3-D4A6-4883-A74F-CB746EDD00C02AEB1690-F4E4-439B-A783-D799F547C983

“Als je het eten weigert, de gebruiken negeert, de religie maar eng vindt en de mensen ontwijkt, dan had je beter thuis kunnen blijven.” – James Michener

1. Geke en Wim:
    11 november 2023
    Hi Ton,
    Wat Michener zegt is zeker waar.
    Dat is het leuke van reizen en het grote verschil met vakantie houden:
    Inspanningen leveren, moeilijkheden overwinnen, je aanpassen en in oplossingen denken.
    Je bent met een heel mooie reis bezig!
  2. Wies Luijten:
    12 november 2023
    Het bevalt me uitstekend
  3. Nelly verbeek:
    13 november 2023
    Kom je nog terug?
    Mooi om die cultuurverschillen te ervaren