Trans America Trail

4 juni 2022 - Landgraaf, Nederland

De voorbereiding.

We zijn al enkele keren in de USA geweest. De mensen zijn er gastvrij en de natuur is schitterend. Het is een uitnodiging om hier te mogen fietsen en de indrukken langzaam in je op te nemen. Met de fiets dwars door de USA van de Pacific naar de Atlantic langs riviertjes met de naam White River, Snake River en Salmon River. Van Oregon naar Virginia met een fiets en een e-bike. Relaxed nemen we de beslissing. We zijn gepensioneerd en we moeten niets.

De Trans America Trail wordt nauwkeurig bestudeerd met Maps.me, Google Maps en Komoot. Reisblogs worden gelezen en aantekeningen gemaakt. Spreadsheets geven de afstanden aan maar ook de hoogtemeters. Mogelijke slaapplaatsen, waterpunten en bezienswaardigheden worden in maps.me geplaatst.

We verdelen de route in 2 segmenten met als pauzeplaats Cotopaxi in Colorado, ongeveer halverwege de tocht op 3300 km. Een super klein plaatsje waar de ouders van onze schoonzoon Mike wonen. We parkeren hier onze fietsen en vliegen op en neer naar huis vanwege het huwelijk van onze jongste zoon Bennie en Josiah op 3 september.

3 Weken daarna hervatten we de tocht naar de Atlantische oceaan, oostwaarts, dat voor een belangrijk deel in de Mid West plaats vindt met zijn eindeloze vlakke wegen waar de zon onze vijand wordt en extra water tot de standaard bagage gaat horen. Misschien hebben we de wind in de rug, misschien niet. De statistische windrichting en sterkte is bestudeerd en het lijkt erop dat de wind vaak uit het zuiden komt of het westen. Niet uit het oosten dus. Dat zou leuk zijn.

Het transport van een Li-Ion accu in een passagiersvliegtuig is volgens IATA regels niet mogelijk. Het volgende plan was om een accu via Ali Baba te bestellen. De accu zou in ons eerste hotel afgeleverd worden op 14 mei. Een maand later, kort voor de vertrekdatum op 14 juni, wordt de leverdatum gewijzigd in ‘vertraagd’ zonder leverdatum. Wies wordt gedwongen om zonder e-bike te fietsen. Ze laat haar niet dirigeren door Ali Baba en starten zoals we dat al vaker gedaan hebben zonder accu, zoals naar Santiago en Rome. Alle e-bike componenten worden door de Santos dealer verwijdert.

De route wordt opnieuw en nog nauwkeuriger bestudeerd en nog meer drinkplaatsen, slaapgelenheden en tankstations (daar is van alles te koop) worden toegevoegd aan maps.me. We ontdekken witte vlekken op de kaart en dat betekend dat grote afstanden overbrugd moeten worden. Intervallen tot 109 km zonder service staan te wachten. Zelfs geen campeerplaats. Zulke etappes komen enkele keren voor maar hele korte zijn ook mogelijk. De bagage wordt aangevuld met extra buitenband, binnenband, plakspullen, EHBO kit, extra spaken, tentje en kookpannen. Motivatie 2.0 wordt geladen.

De eerste dagen fietsen we langs de kust van Oregon naar het zuiden. Daarna door de McKenzie pass die hopelijk sneeuwvrij is, richting de Rockies. Vervolgens door Indianen reservaten naar Montana, het meest noordelijke punt van onze reis en tevens de noordelijkste staat van USA. Vervolgens in zuid-oostelijke  richting door Yellowstone Park, hopend dat er geen kudde bizons op de weg ligt. Daarna fietsen we langs de Grand Tetons waar we heel blij gaan worden omdat we er langs rijden en niet erover heen. De naamgeving van de Grand Tetons komt van de Fransen wat Grote Tieten betekend. De talrijke skiresorts met hoogtes tot 3500 meter zijn niet te vermijden. De lucht wordt ijl en we moeten oppassen dat we genoeg zuurstof krijgen.

De TransAmerica trail is een tocht door de geschiedenis van USA. Yellowstone wordt het eerste Nationale park van de USA, precies 150 jaar geleden. In het oosten fietsen we door de slagvelden van de onafhankelijkheidsoorlog in 1776. Precies 200 jaar later wordt de Trans America Bicycle Trail voor de eerste keer gereden.  In 1976 dus. Het zal niet druk zijn lijkt me.

De Nationale parken met de Camp Sites zal ook een bijzondere ervaring worden. Ver weg van de bewoonde wereld wakker worden, een frisse duik nemen in een meertje of riviertje voor, tijdens en na de fietstocht. Pure natuur met na elke bocht een nieuw uitzicht en een bezweter lichaam.

Onze grootste ontdekking is Warmshowers wat ons toegang geeft tot gratis onderdak bij mensen thuis. En dat is nog een reden om te reizen. Je komt in kontakt met gastvrije en hartelijke mensen die je een dak geven voor de nacht en vaak meer dan dat.  Mensen die niet thuis zijn en een sleutel onder de deurmat leggen om ons toegang te geven. We kennen de mensen niet, het zijn totaal vreemden. Via de mails leren we ze kennen. Ook een echtpaar dat in de jaren tachtig vlakbij ons dorp heeft gewoond en waar hun oudste zoon is geboren. Alles gepland maar nog niemand ontmoet maar wel erg uitdagend. Makkelijk zal het niet worden maar de pijntjes worden snel vergeten.

Even een beetje geschiedenis van de USA.

Het middelste gedeelte van de USA is door Napoleon verkocht aan de Amerikanen onder de Louisiana Purchase. Napoleon had geld nodig. Namen zoals New Orleans maar ook Quebec in Canada getuigen van deze Franse tijd. Alhoewel Quebec niet bij die Purchase hoorde. Daarna wilden de Amerikanen naar het westen en beloofden nieuw land aan de kust van de Stille Oceaan. Avonturiers volgden de zogenaamde Oregon Trail. Deze trail (route) zullen we enkele keren kruisen en musea bezoeken. Mensen gingen naar het beloofde land met alleen een geweer om zich te beschermen tegen de indianen. Alles werd achter gelaten en niet iedereen haalde de eindstreep. Het tempo werd bepaald door de paarden die de huifkar trokken over paden met dikke keien, vaak langs een rivier.

USA
Begin November vliegen we terug.

1. Anneke:
    6 juni 2022
    Wat fijn dat we jullie kunnen volgen. Dat gaan we zeker doen en gaan bij voorbaat genieten van de plekken waar jullie allemaal terecht komen. Heel veel succes.
    Heel veel groetjes, Frans en Anneke
  2. Ria Komhoff:
    7 juni 2022
    Goed voorbereid zeg...dat is de voorpret. Jammer van die accu. Mijn fiets was kapot en ik nam de gewone om naar de kapper te gaan. Dat viel ff tegen. In ieder geval heel veel fun en zet m op.🤗🤗🤗
  3. Marga en Kees Hagenaars:
    7 juni 2022
    Jullie beschrijving van de voorbereiding en de uitdagingen van jullie reis geven een mooi beeld. Petje af voor de voorbereiding en vooral de volharding die daaruit spreekt.

We hopen dat jullie veel kunnen genieten van deze reis. En we zien uit naar jullie verslagen.
  4. Jos:
    7 juni 2022
    Leuk bedacht Ton, veel plezier gewenst!
  5. Ride Bike:
    7 juni 2022
    Ik wens jullie veel fietsplezier en veilige kilometers. Geniet van dit fantastische avontuur! Mvg. Jan Arts/Ride Bike
  6. Wies Luijten:
    Dank je. Hard werken
  7. John Amos:
    7 juni 2022
    Wishing you a safe, enjoyable and unforgettable journey
  8. Wies Luijten:
    Thanks John
  9. Marianne van Oosterbosch:
    7 juni 2022
    Jullie gaan een groot avontuur aan. Met zo n goeie voorbereiding en vooral jullie conditie moet dit wel gaan lukken. Dit gaat onvergetelijk worden voor jullie. Fijn dat wij n beetje mee mogen genieten van jullie spannend avontuur. Succes B&M
  10. Wiel Sluijsmans:
    7 juni 2022
    Wat een fantastische uitdaging. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
  11. Marian Pelzer:
    7 juni 2022
    Heel veel fietsplezier en veilige kilometers en ik zal jullie zeker volgen🚵🏿‍♂️
  12. Regina en Mike:
    7 juni 2022
    Wat een avontuur!! Heel veel plezier wensen wij jullie!
  13. Hermien Bouten:
    8 juni 2022
    Geweldig Wies en Ton, het is al heel spannend om jullie verhaal te lezen, wil zwijgen het avontuur te beginnen! Dat het een avontuur wordt dat staat als een paal boven water, maar het is jullie toe vertrouwd! Hopen dat deze onvergetelijke reis zeker een succes gaat worden en de vele uitdagingen overwonnen worden! Heel veel plezier en blijf vooral Gezond!
    Hartelijke groeten Ben&Hermien
  14. Rosi Schaefer:
    8 juni 2022
    Wies en Ton ik wens jullie een goede en een onvergtelijke reis en voor al dat jullie gezond en wel in november weer t'huis zijn groetjes
    Kurt en Rosi
  15. Joyce Raijmakers:
    8 juni 2022
    Wat leuk, Ton en Wies. Nu al een genot om te lezen! Ben benieuwd naar de rest van jullie verhalen en foto's. Veel plezier, pas goed op en kom gezond en wel weer terug. Liefs, Joyce
  16. Wies Luijten:
    Dank je joyce
  17. Michel schlachter:
    8 juni 2022
    Ton en Wies, heerlijk om te lezen hoeveel voorbereiding hierin al gestoken is. Ben nieuwsgierig naar jullie updates. Veel succes en veilige kilometers. Groetjes Michel
  18. Huub Lindelauf:
    13 juni 2022
    Veel plezier.
  19. Mia Litjens:
    18 juni 2022
    Wat een uitdaging Wies en Ton 💪
    Succes en geniet van dit mooie avontuur!