Dag 15 richting Halfway

28 juni 2022 - Halfway, Oregon, Verenigde Staten

We nemen om 8 uur afscheid van Nancy.

Nancy

Vandaag gaan we 66 km fietsen en er is nauwelijks steiging en wel 470 m dalen. Om 13 u wordt de Max temperatuur van 30 C bereikt. Dan zijn we waarschijnlijk in Richland waar we willen slapen. Vanaf dat moment zou er een sterke wind gaan waaien. Dat wordt zo gepland maar de werkelijkheid wordt anders.

We passeren de Oregon Trail waar de Pioneers hun beloofde land in kwamen.

Oregon Trail monument

Ondanks de hitte rond het middaguur is de Hells Canyon een geweldig mooie etappe maar de hitte is bijna ondraaglijk.

Onderweg

Met nog 7 km te gaan nemen we net voor de top van een heuveltje een noodzakelijke pauze. De temperatuur is inmiddels 30 graden. Wies zit op de tentzak in de zeldzame schaduw in dit dorre gebied. Ik loop naar de andere kant van de weg waar een klein stroompje loopt en koel mijn hoofd met lauw water. Ik steek de weg weer over richting onze fietsen en een auto stopt. Can I help you, it is hot. Ik zie een mooie boerin maar ook een mooie laadbak waar vast 2 fietsen op passen. Het is geen probleem om ons 7 km verder naar Richland te brengen en over de top van de heuvel maar vooral zijn we verlost van de hitte. We zouden nog een heel klein stukje moeten fietsen maar dit aanbod laten we niet liggen. De truck wordt gebruikt om de afrastering te repareren. Ze houdt schapen voor het vlees. De achterbank ligt vol met gereedschap, lege plastic flesjes en andere ongedefinieerde troep. Ik wring me achterin. Op de stoel langs Shirley ligt de schaapshond, die plaats moet maken voor Wies. De boerin krijgt een aantal energierepen van ons want ze had ontzettende honger. Zie je die berg daar voorbij Richland? Daar moeten jullie morgen overheen. Zal ik je naar de top brengen? Droom ik?  Nee hoor, Shirley rijdt 10 km de berg op met een hoogteverschil van bijna 500 meter. We mochten de benzine betalen en hebben haar heel hartelijk bedankt.

Shirley

Goed mens. Het laatste stuk zijn we nog 350 m gedaald en nu zitten we niet in Richland maar in een hotel in Halfway.

HalfwayHalfway

Dan hebben we die 4 energierepen ook niet meer nodig.

1. H.J.A. Rutten:
    29 juni 2022
    Geweldig Ton en Wies, vanmorgen al gelezen op de tennisapp. volhouden !!!
    gr. Hennie.
  2. Anneke:
    29 juni 2022
    Hoy kanjers, leuke belevenis. Er bestaan nog mensen die een ander willen helpen. Gunstig voor jullie. Wat een hitte om ook nog een prestatie te moeten leveren. Stay cool.
    Groetjes, Anneke en Frans
  3. Wim en geke.:
    29 juni 2022
    Wat fijn dat de boerin zo behulpzaam was.Wel afzien met de hitte.Mooie foto's.Veel succes!!
  4. Mariëtte Voorpijl:
    30 juni 2022
    Jullie verhaal lijkt op een avonturenfilm.
    Ik probeer alles te volgen. Wij zijn ook met vakantie en niet overal is goeie WiFi. Groetjes Mariëtte
  5. Josje:
    12 juli 2022