Dag 38 donderdag 21 juli richting Rawlins

21 juli 2022 - Rawlins, Wyoming, Verenigde Staten

Nog een naschrift van gisteren. We zaten in een restaurant en praten gewoon Nederlands tegen elkaar waarop twee mannen naar ons toe kwamen en vroegen waar we vandaan kwamen. Inmiddels zijn hun dames ook aangeschoven.

Arbeiders bij de uranium mijn

Toen wij ons verhaal gedaan hadden wilden wIj ook weten wat zij doen in Jeffrey City met 50 inwoners. Zij werken met hele grote bulldozers en graafmachines om de oude uraniummijn van giftige stoffen te ontdoen. Een opruimactie dus. De mijn werd in 1981 gesloten en dat had tot gevolg dat Jeffrey City in korte tijd leegliep en een spookstad werd.

Even na 6 uur zitten we op de fiets en we zien direkt wild.

Antilopes

Er is nauwelijks wind en we gaan langzaam naar beneden. Na 1 uur hebben we al 22 km afgelegd. Het begint vervolgens flink te waaien en met de wind schuin van voren daalt het tempo drastisch. Als we rechts af moeten draaien naar het zuiden, en dan nog 70 km tegen de wind in moeten trappen, proberen we te liften maar zonder succes. We verzamelen alle moed en fietsen verder totdat het tot ons doordringt dat het fietsen met deze wind echt een verloren zaak is. We gaan nog eens proberen en Brian, een aannemer, komt na enkele minuten voorbij en neemt ons mee in zijn Four Wheel Drive pick-up truck.

Brian

Hij zet ons even na 11 uur in Rawlins af waar hij wat zaken moet doen. We nemen dankbaar afscheid. In de loop van de middag wordt het 33 graden en windkracht 5 dus ongeveer 30 km per uur. Dat hebben we gelukkig niet hoeven te ervaren. Dank je Brian.

Op het nieuws in ons hotel zien we dat heel USA heet is. Er is ook nog een morgen en overmorgen wanneer het heet is en de wind blaast en wij proberen om de volgende plaats te bereiken. Een gedeelde oplossing is vroeg vertrekken maar de grote gedwongen afstanden die hebben we niet meer. Het wordt iets minder. De laatste 3 dagen hebben we 322 km afgelegd. Vandaag met een auto weliswaar 70 km. Morgen 67 km fietsen en daarna maken we nieuwe plannen. Het is warm en winderig, zacht uitgedrukt.

Vanmiddag een gevangenis bezocht die sinds 1982 wegens nieuwe normen gesloten en nu een museum is.

GaskamerGevangenis

Voor de gevangenis loopt een ree maar onderweg zien we er weer een.

Ree

In Yellowstone hebben we niets gezien

Nieuwste ontwikkelingen

1. Anneke:
    22 juli 2022
    Hoi kanjers, wat grappig, een fietsmaaier. Hoe kom je op het idee. Weer vanalles meegemaakt. Hete föhnwind, echt niet fijn denk ik. Mooi dat jullie een lift kregen.
    Is de harde schijf nog niet vol?? Met al die belevenissen. Weer sterkte en heel veel groetjes. Stay cool.
    Frans en Anneke