Dag 85 woensdag 12 okt richting Grayson

12 oktober 2022 - Grayson, Kentucky, Verenigde Staten

We gaan onze tent opsturen naar een postkantoor in Washington DC waar wij hem kunnen ophalen. Het blijft koud de komende dagen in de vroege morgen en dinsdag 18 oktober wordt het overdag maar 8 graden. Volgens ons plan arriveren we 27 oktober aan de Atlantische kust. Dan gaan we met de trein naar Washington DC wat nog 250 km treinen is. Op 1 november gaat het vliegtuig. Hiermee hebben we tevens een vraag beantwoord van Anneke en Frans, onze trouwe volgers.

Vanmorgen gaan we eerst de tuinbouwkas bekijken met Jamie waar we gisteravond over gesproken hebben.

Kassen

We mogen niet het terrein op maar dat hadden we verwacht. Het greenhouse, zoals ze hier zeggen, beslaat een oppervlakte van 25 ha oftewel 60 acres.

De route vandaag wordt erg wild. We volgen tijdelijk niet de American Bicycle Trail dus we moeten zelf een route kiezen waarbij we twee verschillende apps gebruiken. De ene is 2 km korter en wordt door Jamie als mooiste geselecteerd. Daar gaan we dan. We zien eerst een aardgas pompstation.

Pompstation voor gas

Maar daarna wordt het wat spannender als we moeten klimmen, echt klimmen.  Op een gegeven moment moeten we beide afstappen.

Afstappen

De helling meet ik met een app , Bubble level, en schijnt 11,5 graden te zijn.  Gelukkig maar een korte afstand, 100 meter schatten we.

11,5%

Boven even uitrusten maar dan houd het asfalt op en verandert de weg in een onbegaanbare weg met diepe gaten en keien.

Gaten in de weg

We leiden de fietsen naar beneden. Op de app weten we dat het niet ver is. We komen een bulldozer tegen die bezig is met gekapte bomen naar beneden te trekken. De chauffeur is verbaasd dat hij ons met fietsen ziet en zet de motor uit. Hij begrijpt waarom we hier “fietsen” want dit is een officiële weg op de kaart maar de wegbeheerder zou deze weg al lang moeten hebben verwijderd. Verderop, zegt hij, wordt de weg nog slechter en moet je door de modder. We stappen zo goed en kwaad als mogelijk langs de modderpoelen

Mud

en moeten zelfs een stukje door een “Creek” wat ons uitstekend lukt en na ruim 1 km zitten we op de harde weg.

De fietsen zien er wat modderig uit en zijn iets zwaarder geworden.

We hebben wel wat eten en koffie verdiend.

We hebben immers wel genoten van de herfstkleuren

HerfstHerfst

Terug op de harde weg

maar niet van het ploeteren met de fiets. Bij het motel vragen we een emmer sop met een borstel om de fietsen schoon te maken; we mogen ze tenslotte in onze hotelkamer stallen. De fietsen zien er weer in showroom conditie uit.

Vanavond eten we met Ben en April

Ben en April

die we in het restaurant ontmoeten, omdat we vanwege de drukte een tafel met hen delen. Hij is software engineer en zij is hoofd remedial Teaching hier in Grayson.

Gezellig gekletst over van alles en nog wat. Natuurlijk ook over de energieprijs. Wij wilden de rekening betalen maar April had al betaald. We konden haar niet bedanken want ze waren al vertrokken. America is Great. April heeft wel toegang tot dit blog. Thank you, April and Ben for sharing your company and paying for the meal. You will find our e-mail address at the bottom of this page

1. Anneke:
    13 oktober 2022
    Jezus, wat een dag. Kassen, zo groot dat je een auto nodig hebt. Eigenlijk logisch dat een voorbijganger er niet in mag.
    Wat een "weg" om verder te rijden. Meer dan 11 %. Dat lijkt op de Cauberg. Brrr. Ik denk dat ik het al opgegeven zou hebben. Petje af. Goed dat jullie niet meer in de tent slapen. Jullie hebben een goede nachtrust nodig en goede maaltijden om dit vol te houden.
    En al weer gezellige mensen getroffen met wie het gezellig tafelen is. Gelijk gestemde zielen dus.
    Heel veel groetjes en nog fijne dagen in het vooruitzicht.
    Frans en Anneke
  2. May en Corry Derks:
    13 oktober 2022
    Volgens schema gaan jullie het redden. Wat een wegen daar. Het is soms wel buffelen hoor! Gelukkig kun je dan daarna extra genieten van de andere dingen die gebeuren. Verstandig dat je de tent ingeleverd hebt. Dit scheelt heel veel in gewicht. Nog veel succes en tot snel! Groetjes uit 🇵🇹
  3. Ad Luiten:
    13 oktober 2022
    Wij volgen jullie ook op de voet, en krijgen steeds meer respect
    voor jullie uithoudingsvermogen. Vooral voor jou Wies, diepe buiging.
    Het einde komt in zicht, dus geniet er samen nog even van.
    Veel warme groeten, Ad en Stephy.
  4. Martin:
    13 oktober 2022
    Wat zijn jullie toppers zeg💪
  5. Toos Arts:
    15 oktober 2022
    Nou Wies en Ton wat een zware tocht vandaag. Jullie maken toch wel van alles mee. Heftig hoor. Petje af voor jullie doorzettingsvermogen. De laatste loodjes zijn wel zwaar maar jullie doen het toch maar weer. Geniet verder nog van deze tocht. Tot wèr, hojje wor Toos en Wiel.