Dag 89 zondag 16 okt richting Radford

16 oktober 2022 - Radford, Verenigde Staten

Het is koel als we de koffie op hebben en de vragen beantwoord hebben van andere motelgasten in de ontbijtzaal. Onderweg vallen er enkele druppels regen maar niet om zorgen te maken. We maken nog een paar foto’s van de steeds mooier wordende herfst

Herfst

en een foto van een herdenking van een gesneuvelde soldaat wat je overal ziet in de USA

Gedenking

Defensie is hier meer zichtbaar en wordt meer gerespecteerd dan bij ons. Amerika leeft veel meer met oorlogen dan wij in Nederland. Ons defensiebudget is procentueel maar de helft van de USA terwijl de USA regelmatig in een oorlog verwikkeld is en Nederland aan de kant blijft staan of hooguit aan een vredesmissie deelneemt. Het geweldige Amerikaanse leger is bijna elke dag ‘Hot News’. Militairen worden hier met pensioen gestuurd afhankelijk van rang. Dat betekent ook dat ze dan een andere baan zoeken en als zeer gewaardeerd werknemer een nieuwe carrière beginnen. Vaak blijven ze in die militaire structuur hangen en blijven werken in een sterke hiërarchie in een burgermaatschappij omringd door andere ex militairen.

De donkere kant is dat veteranen met fysieke of psychische klachten zichzelf niet gewaardeerd vinden. Er zijn veel veteranen met PTSS of PTSD Post Traumatisch Stress Syndroom of Disorder. Veteranen schamen zich voor elke aantoonbare zwakheid zoals een Syndroom is. Tegenwoordig wordt de naam Disorder geschrapt om de veteraan uit het hokje te halen. Het klinkt wat vriendelijker.

Wat ook opvalt zijn het aantal Amerikaanse vlaggen in alle maten. Ik moet erkennen dat een grote vlag meer golft en niet wappert en natuurlijk meer status geeft. Elk postkantoor heeft een vlag maar ook overheidsgebouwen. De vlaggen op de pick-up trucks, bekend van de Trump nederlaag, zie je nog zelden. In de particuliere tuinen zie je ze ook maar niet dominant. Misschien is het een idee om Koningsdag in te voeren 365 dagen per jaar.

We slapen bij Warmshowers Janet en Charles.

Janet en Charles

Beide zijn al een tijdje gepensioneerd en hebben Amsterdam en Edam bezocht maar Groningen hebben ze op de fiets bekeken. Vooral Charles is een fanatieke lange afstand fietser en morgen is zijn dagje fietsen.

Universiteiten in USA moeten hun eigen broek ophouden. Ze doen research voor iedereen die het wil en het bedrijf moet daar voor betalen. Bovendien zijn er veel (rijke) mensen die elk jaar een gift doen. Daar zorgde Janet voor. Charles is emeritus professor biologie hier aan de universiteit van Radford. Hij heeft onderzoek gedaan naar insecten . In Columbia heeft hij nieuwe soorten ontdekt.

We hebben samen lekker gegeten onder het genot van een rode wijn. America is nice to us. Overigens gisteren niet maar dat zullen we maar vergeten

1. Marlene:
    17 oktober 2022
    ja, tel je zegeningen Ton! en weer wat geleerd over Amerika. wat een interessante mensen komen jullie tegen, het blijft maar doorgaan! en ja, wat een herfstige kleurenpracht. gelukkig hier ook en geniet ik er elke dag van. hele mooie foto ook met die weerspiegeling in het water.
  2. Robert:
    17 oktober 2022
    Prachtige reis. En ook mooi hoe de natuur mee verandert. Zo beginnen jullie in het fel groene westen en eindigen in het herfstkleurige oosten.
  3. Anneke:
    17 oktober 2022
    Al weer een mooie aflevering van een dag uit jullie avontuur dwars door Amerika. Een episode die nu eens gelukkig eindigt met een heerlijk diner met een wijntje. Heerlijk toch, zo had het elke dag moeten zijn. Wij hebben weer kunnen genieten van jullie aflevering.
    Groetjes, houd moed. Het eind is in zicht.
    Frans en Anneke