Dag 93 donderdag 20 okt richting Palmyra

20 oktober 2022 - Palmyra, Verenigde Staten

We gaan eerst de volgende 3 dagen plannen want de brandweerkazerne overmorgen heeft alleen maar plaats voor tenten. Die tent ligt inmiddels in Washington dus dat gaat het zo en zo niet worden.

Om 11 uur vertrekken we om 32 km te fietsen. Maar eerst gaan we naar het huis van Thomas Jefferson,

Jefferson huis

de derde president van Amerika en bekend omdat hij enkele jaren eerder de voorwaarden voor de onafhankelijkheid (1776) heeft geschreven. Een belangrijk persoon in de USA die in Washington DC een moment heeft in Romeins Griekse stijl.

Toen hij 26 jaar was erfde hij 20 km2 land en gebruikte ex-slaven voor de huishouding en om het land te bewerken

Zo staat het in Wikipedia. Hier bij het huis van Jefferson staat een ander tegengesteld verhaal. Geen ex-slaven maar 607 echte slaven. Het was gewoon een smeerlap. Hij had een slavin die hij gebruikte als bijvrouw, Sally Hemings. Hij stuurde haar naar Parijs om als 14 jarige Nanny op zijn dochter te passen. Na 3 jaren wilde Jefferson haar terug hebben op het landgoed Monticello. Dat weigerde ze want ze was inmiddels gewend om als vrij mens te leven. Uiteindelijk ging Jefferson akkoord met haar eisen en 1 daarvan was dat haar ongeboren kinderen vrij mens zouden worden als deze 21 jaar worden. Dat gebeurde. Ze wist toen als 16 jarige nog niet dat Jefferson de vader zou gaan worden van minstens 4 kinderen. Zijzelf is slaaf gebleven tot haar dood in 1835. Na de dood van Jefferson in 1826 heeft zijn dochter toegestaan dat Sally in Charlottesville mocht gaan wonen. In Jeffersons leven werden maar 7 slaven vrij mens onder wie 4 zonen van Sally zoals door Sally op 16 jarige leeftijd geeist.  DNA onderzoek uit 1998 heeft uitgewezen dat Jefferson de vader was van 4 kinderen. Dit onderzoeksresultaat wordt niet door iedereen gedeeld. In 1940, 140 jaar later zeggen nakomelingen van een van Sally’s kinderen dat ze afstammelingen zijn van Jeffersons oom. Ik geloof de DNA uitslag maar sociale druk kan in deze wending zeker een rol hebben gespeeld. We praten over 1940, zwarte mensen moesten toen nog 25 jaar in de bus op de achterbank zitten. Jefferson heeft niets laten zien over een van zijn uitspraken dat alle mensen gelijk zijn. Maar je begrijpt zijn uitspraak als je begrijpt dat slaven geen rechten hadden. Het was bezit. Ze werden verkocht op de markt als een bloemkool en gezinnen werden uit elkaar getrokken. Kinderen werden niet altijd samen verkocht met de moeder.

Een slavenhuisje.

Slavenhuisje

Ik ga ook een keer fietsen in Suriname. Eens kijken hoe de Republiek der 7 Provinciën het gedaan heeft.

Ik heb in 4 maanden veel geleerd over onrecht en als je denkt dat het voorbij is dan heb je het mis.

Nog een dagelijkse herfstfoto.

Herfst

We fietsen verder over een drukke en smalle weg naar de kerk van Palmyra waar we hartelijk ontvangen worden door de Koreaanse pastor. Daarna gaan we voedsel kopen wat makkelijk te bereiden is, lees magnetron

1. Anneke:
    21 oktober 2022
    Ook de geschiedenis van Amerika is niet altijd even fraai. Waar niet?????
    Groetjes, Anneke en Frans
  2. Anke:
    21 oktober 2022
    Weer wat geleerd vandaag :) veel plezier en succes nog!
  3. Ria Geurts:
    22 oktober 2022
    West Europa en Amerika hebben allemaal een koloniaal verleden waar we niet trots op hoeven te zijn.