Dag 5 richting Eugene

18 juni 2022 - Eugene, Oregon, Verenigde Staten

Lekker ontbeten met Dena en Dave. Roerei met worstjes, geroosterd brood en jam maar ook een flinke kom gemengd fruit. We kunnen de dag weer met volle maag beginnen.

Afscheid genomen en volgens de weerapp zou het droog blijven. Voordat we 31 km gefietst hadden was de regenkleding al 2 keer aan geweest. We reden Brownville binnen en het was feest. Hadden ze ons verwacht? Nee, het was Pioneers dag. Die Pioneers zoals ik al geschreven heb die anderhalve eeuw geleden over de Oregon trail naar het ‘beloofde’ land trokken.

Voor een restaurantje hebben we ons uitgekleed. Ik bedoel de regenkleding. Binnen lekkere soep gegeten en een Italiaanse sandwich, een beetje scherp maar om de vingers erbij af te likken. Inmiddels moesten we de regenkleding weer tevoorschijn toveren. Er kwamen mensen binnen die wilden weten waar we vandaan kwamen en waar we naartoe fietsten. Het waren Nederlanders uit de buurt van Den Haag op bezoek bij familie. Twee uit het gezelschap woonden pas 25 jaar in Oregon.

In regenkleding dus vertrokken en een beetje wind tegen. We waren al ruim 3 uur onderweg en nog naar 31 km afgelegd. We moesten nog 50 km naar de volgende Warmshowers. Na een half uurtje begon het op te klaren, weer regenkleding uit want we werden nat van het zweet. Warempel de wind draaide en met hoge snelheid hebben we 37 km afgelegd. We waren bang dat de wind weer veranderde dus stoppen was voorlopig geen optie. Het ijzer smeden als het heet is.

We kijken op de app. Nog 13 km tot de eindstreep. Tijd voor koffie.

Na de koffie was de wind niet gaan draaien maar kwamen wel al snel in de eerste bebouwing van Eugene dus daar viel de wind helemaal weg.

Er zijn fietspaden in de staat Oregon. Daar  staat de internetsite van het Tourist Office, onze VVV, vol mee. We hebben ze nog niet gezien maar het is ook pas de vijfde dag dus niet te vroeg klagen. Hier in Eugene zien we een enkel fietspad maar eigenlijk niet om te vermelden.

We blijven slapen bij Warmshowers host Alice en George. George is beroepsmuzikant geweest bij het leger en later in een jazz orkest. Bovendien heeft hij enorm veel gefietst en onder andere de tocht die wij nu maken maar al in 1982. In 2016 nog een keer een groot gedeelte en nog verschillende andere lange afstand tochten. Hij is 76 jaar en nog helemaal fit. Morgen fietst hij met ons een stuk mee.

Alice is ook beroepsmuziekant geweest bij een operaorkest

Immers lekker kip, rijst en koolsalade gegeten met een lekker rood wijntje

1. Anneke:
    19 juni 2022
    Wat een dag. Hopelijk minder regen morgen. Alle respect voor jullie. Wat een leuke ontmoetingen. Dat blijven mooie herinneringen..
    Voor morgen :toi, toi, toi. Groetjes, Anneke en Frans
  2. May en Corry Derks:
    19 juni 2022
    Mooie reisverhalen. Iedere dag beleef je weer iets anders.
    Bij foto 3 dachten we ff dat hij in Landhorst gemaakt was!
    Nog veel fietsplezier en we blijven jullie volgen!
    Groetjes
  3. Robert:
    19 juni 2022
    Mooie verhalen. Ik lees ze elke dag aandachtig door. Heel veel plezier op dit avontuur
  4. Josje:
    19 juni 2022
    Mooie verhalen Wies en Ton. Bij de laatste foto dacht ik ook aan Landhorst, een project van Siem.
  5. Anke:
    19 juni 2022
    Wat was het fijn om 'al' even te kunnen videobellen vandaag, jullie zijn nog geen week weg, lijkt nu al veel langer...en nu weer een leuk verhaal gelezen, super deze site.
  6. Hein Ariesen:
    26 juni 2022
    Nu pas jullie verhalen kunnen lezen. Respect voor deze "onderneming".