Dag 57 woensdag 14 sep richting Lyons

14 september 2022 - Lyons, Kansas, Verenigde Staten

De weersvoorspelling de komende week is winderig, zacht gezegd. In de stad merk je het niet maar in het open land blaast het hard. We kunnen ons slecht permitteren een week niet te fietsen. Als het echt niet kan, huren we een U-Haul, een klein vrachtwagentje waarmee je met fiets en al van A naar B kan rijden. in de USA kun je ze in elk stadje huren.

We vertrekken om half negen en hoeven maar 55 km te fietsen. De wind komt dwars maar we hebben geen hinder van windvlagen of passerende trucs.

We drinken koffie onderweg in het enige dorp dat we kruisen. Het ontvangstcomité, een bejaard vriendinnenclubje, zit klaar.

Interview

Een verslaggever van de plaatselijke krant interviewd ons en haar vriendinnen assisteren haar.

Later zullen we een copy van het krantenbericht krijgen.

Even verderop ploegt een boer zijn akker.

Tractor

Een tractor met rupsbanden trekt 3 verschillende werktuigen en produceert enorm veel stof. Daar tegenover staan enorme silo’s van waaruit een serie treinwagons wordt geladen.

Trein met graansilo’s

We zien nog steeds jaknikkers die olie oppompen

Jaknikker

en de volgende foto laat zien hoe de wind de druppels water uit elkaar blaast tot mist.

Sproeien

Er wordt veel meer gesproeid dan enkele dagen geleden. In tegenstelling tot het droge, dorre land eergisteren is het nu veel groener.

De restaurants zijn om 9 uur gesloten. Gisteren begonnen ze om 8 uur al te poetsen en de stoelen op de tafels te plaatsen. Vandaag was dat om half negen. Wil je gezellig gaan eten vegen ze je de zaak uit.

Poetsploeg

1. Anneke:
    15 september 2022
    Landschap niet al te enerverend lijkt me. Hele grote vlaktes met landbouw. Saai?????
    Groetjes, Anneke en Frans