Dag 58 donderdag 15 sep richting McPherson

15 september 2022 - McPherson, Kansas, Verenigde Staten

Op advies van andere fietsers wijken we tijdelijk af van de Trans American Trail en gaan we de Katy trail fietsen. Deze route loopt van Kansas City naar St Louis en is een oud treinspoor; dus bijna geen stijgingen en daardoor vermijden we een heuvelachtige streek De Ozarks. De trail is 423 km lang maar we moeten nog 400 km fietsen om bij het begin te komen. Waarom moeilijk als het makkelijk kan. Een mooie bijkomstigheid is dat we de wind iets gunstiger hebben. We gaan daarna op bezoek bij boer Mark en Linda die ons rond 30 sep met de pick up truck op de America Bicycle Trail brengt.

We hebben vannacht geslapen in een hotel met Koreaanse eigenaren. Toen we ontbeten hadden tegenover het hotel komt de eigenaar ons versierde koekjes en fruit brengen met een geschreven dank je wel.

We gaan 55 km fietsen en de wind is sterk (windkracht 5) en dwars van ons. Het fietst niet echt lekker. We moeten de fiets stevig vasthouden om niet de rijbaan op geblazen te worden. Altijd geconcentreerd fietsen maakt je uitgeput. Het landschap wordt groener en wat meer heuvels, maar geen Toscane en ook geen Zuid - Limburg.  Nog steeds niet die mooie landschappen die we gewend zijn. Voor 12 uur zijn we al op onze bestemming. De streek heeft een petrochemische industrie en McPherson vaart er wel bij.

Petrochemische industrie

Het bedrijf Williams is een grote speler en sponsort de lokale sporters en in 1936 tijdens de Olympische spelen in Berlijn haalde het lokale basketbalteam de eerste gouden medaille voor Amerika. 86 Jaar later krijgen we dit nog te horen.

In het tweede deel van onze tocht hebben we nog niet gecampeerd. De temperatuur is er wel geschikt voor. Maar in tegenstelling tot het eerste deel van onze reis, is dit geen toeristisch gebied en zijn er op onze route geen campings. Weinig avontuur dus en elke avond een gespreid bedje met alle comfort

1. Geke en Wim:
    16 september 2022
    Dagenlang fietsen met harde wind in een vlak landschap vergt idd doorzettingsvermogen. Handig, dat je evt een U-haul kunt huren als het te gek wordt.
    groetjes van ons.
  2. May en Corry Derks:
    16 september 2022
    Het is wel een stevige fietstocht waarbij je steeds aanpassingen zult moeten doen. Goede oplossing om tijdelijk een andere route te kiezen. Succes met de volgende kilometers!
  3. Anneke:
    16 september 2022
    Het blijft dus keuzes maken. Ook op jullie tocht. Soms is het beter om een iets langere tocht te kiezen. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Ook in deze. Jullie hebben wel pech met de wind. Die is toch wel heel sterk. Als je al moeite hebt om de fiets recht te houden. Wij wensen jullie succes in deze. Mooie verhalen voor ons van jullie reiservaringen.
    Groetjes, Anneke en Frans
  4. Antoon Hermans:
    16 september 2022
    Interessant jullie dagelijkse verslagen te lezen en de foto's te zien. Succes met de fietstocht. 👍🚲😀
  5. Ad Luiten:
    16 september 2022
    We zijn diep onder de indruk van jullie uithoudingsvermogen.
    Veel groetijes, Ad en Stephie