Dag 70 dinsdag 27 sep Rustdag

27 september 2022 - Saint Louis, Missouri, Verenigde Staten

Na een lekker ontbijt gaan we naar het History Museum

Historisch MuseumHistory Museum

en zien dat St Louis een rijke historie heeft met artiesten zoals Tina Turner, Miles Davis en Josephine Baker. Wat ik bijzonder vind is dat 35 artiesten de aandacht krijgen waarvan er slechts 4 blank zijn.

We passeren een standbeeld met tekst. In 1857 heeft het hooggerechtshof besloten dat Afro Americans geen inwoners zijn van de USA en dus geen rechten hebben. De vrijheidstrijd moet dan nog een lange weg gaan

St Louis heeft in 1904 een wereldtentoonstelling gehad. We bekijken een tentoonstelling en een film daarover. De gebouwen werden, op een na, afgebroken en het sloophout zou in menig nieuw huis te vinden zijn. Misschien wel het huis van Phil en Tina. De inwoners van St Louis, de Lou’s, zijn trots op hun stad. Het is schoon, ruim en bijzonder mooi. Het gemiddelde inkomen is ver boven het gemiddelde in de USA.  Dat zie je ook aan de huizen en parken. De stad ligt aan de westzijde van de Missisippi, het gebied wat van Napoleon gekocht is in 1803. De Gateway Arch

Arch

symboliseert de toegang naar het westen en menige pionier is uit deze stad vertrokken, zoekende naar geluk en welvaart.

Er is een grote universiteit genoemd naar de eerste president van de USA, George Washington.

Georg Washington universiteitWashington UniversiteitWashington UniversiteitVillawijk

De bouwstijl van zowel de universiteit als de prachtige huizen zijn Engels en even wanen we ons in Engeland.   Het mogen studeren aan deze universiteit kost $60.000 per jaar.

Als we terug zijn bij Phil en Tina worden we uitgenodigd om in een restaurant te eten.

Restaurant

We komen niets te kort. De koude nacht op de camping gisteren zijn we al lang vergeten. De spiertjes hebben rust gekregen en morgen gaan we weer op pad.

1. Geke en Wim:
    28 september 2022
    Leuke belevenissen en de rode draad in al jullie verhalen: de gastvrijheid dat het reizen zo leuk maakt Je krijgt zoveel mooie momenten terug van alle inspanningen. Een verrijking.
    Passeren jullie ook Springfield, Illinois? Daar staat het Abraham Lincoln museum. De Ohio-river in Z-Indiana is ook mooi te fietsen, ligt misschien op jullie route.
    Groetjes van ons
  2. Anneke:
    28 september 2022
    Wat een enorm stuk vlees op het bord van Phil. Ook dat is Amerika.
    Heerlijk een dagje de stad bezoeken. Echte toeristen.
    Groetjes, Anneke en Frans
  3. May en Corry Derks:
    28 september 2022
    Wat is het leuk om al jullie verhalen te lezen. Het onderweg zijn met je fiets levert veel belevenissen op.
    Groetjes May en Corry