Dag 80 vrijdag 7 okt richting Bardstown

7 oktober 2022 - Bardstown, Kentucky, Verenigde Staten

We hebben maar 45 km te trappen vandaag. De GPS stuurt ons over een hobbelig wandelpad richting restaurant waar we gaan ontbijten. We draaien ons na 100 m om. Dit gaat te ver voor Wies. Over de harde weg bereiken we dan toch waar we zijn willen. Het is druk en we delen een ruime tafel en twee banken met een andere man, Dwayne, die tegelijkertijd met ons binnen kwam. Als we het buffet zien begrijpen we waarom het zo druk is. All you can eat voor $13 en het is lekker. Dwayne is afgekeurd omdat hij als productiemedewerker niet lang kon staan. Hij is moeilijk te verstaan maar dat denkt hij van ons ook lijkt me. Nu zijn Kentucky Engels en Nederlands Engels wel twee verschillende werelden. Een verschil zoals Amsterdams Nederlands en Limburgs Nederlands.

We maken onderweg nog een herfstfoto. Dat ga ik elke dag doen want het is schitterend hier. We genieten van het mooie landschap en van de vele mooie huizen.

Heuvels

Er staat een kalveren boer die met zijn truck net zijn erf wil verlaten maar voor ons moet stoppen. Ik vraag of hij even tijd heeft om te praten. Hij heeft meisjes die hij op bepaalde leeftijd insemineert en dan koe worden die dus melk geven. Het insemineren doet zijn schoonzoon. Hij levert deze drachtige meisjes aan een koeienboer met 30.000 melkkoeien.
Bardstown, onze bestemming, is erg toeristisch.  De koetsier rijdt zijn rondje door de stad met 3 straten.

Koetsier

We bezoeken het museum over de burgeroorlog. The Civil War was een oorlog van 1861 tot 1865 tussen 10 zuiderlijke Staten en de noordelijke staten.  Aanleiding was de uitbreiding van USA met Staten in het westen en of daar slavernij wel of niet geoorloofd was.

Het zuiden kwam in opstand maar verloren de oorlog. President Lincoln werd direkt na de oorlog vermoord omdat een heethoofd deze nederlaag niet kon verwerken. Meer dan 600.000 Amerikanen stierven in deze oorlog. Je begrijpt wie er slaaf was maar nieuw voor mij was dat de eerste 5 slaven in USA door Nederlanders aan land werden gebracht. Ik ben als Nederlander met gebogen hoofd naar buiten gelopen, totdat ik besefte dat ik Limburger ben en mijn voorouders niet in de zeven provincieen hebben gewoond. Verschrikkelijk dat mensen handelswaarde hebben. De slavernij werd afgeschaft door de overwinnaars maar dat zal duidelijk zijn want dat was de oorzaak van de oorlog.

Onze fietstocht gaat door de historie van de USA en dat beleven we met vlagen.

Na het museum gaan we wat drinken. Kentucky is niet alleen bekend van zijn fried chicken maar ook van de Kentucky whiskey of beter gezegd de Bourbon.

BarBar

Het blijft bij een biertje en een wijntje.  Om 19 uur willen we gaan eten maar we moeten nog een uur wachten.  Het is de moeite waard. De menukaart is in de vorm van een krant.

Menu in krantvorm

De bediening loopt met wintermuts of met een trui om hun middel. Onze kip is gebakken met honing, spekjes, champignons en een heerlijk sausje.

Richting motel maken we nog een foto van het gemeentehuis/rechtbank.

Rechtbank

1. Marlene:
    9 oktober 2022
    Interessant, die historie. Ik kom steeds meer over Amerika te weten dankzij je verhalen, dankjewel!
  2. Wim en geke.:
    10 oktober 2022
    Jullie hebben prachtige belevenissen.Kentucky is een mooie staat.Hebben jullie al "Amish people"ontmoet.Er wonen er veel in Kentucky.Hebben jullie de formule "air b&b"al eens geprobeerd?Zitten ook overal en is vaak bij mensen thuis.Veel plezier samen.
  3. Wies Luijten:
    10 oktober 2022
    Helaas hebben we nog geen amish gezien. Jammer. Air B & B hebben we nog niet gehad. Ik ga het proberen. We hebben wel B & B gehad